Härmän organisaatiossa tapahtuu isoja muutoksia, kun eurooppalaisen kaupan oma merkki Euro Shopper alkaa yhteistyöhön Härmän kanssa. Yhteistyön myötä myös Härmän nimeä viilataan ja jatkossa Härmä tunnetaan nimellä ES Härmä. Päivämäärä 1.4.2017 kirjataankin isolla Härmän 50-vuotiseen historiaan.
Brändien ja tuotteiden valuminen urheilukulttuuriin on alati kasvava ala, vaikka jo esimerkiksi jalkapallosta löytyy esimerkkejä kaukaakin historiasta. Muun muassa Joel Pohjanpalon edustama Bayer 04 Leverkusen on saksalaisen lääkejätti Bayernin vuonna 1904 perustama seura ja joukkue on edelleen firman omistuksessa. Saksan pääsarjatasolta löytyy myös muita esimerkkejä, kuten VfL Wolfsburg, jonka taustalla vaikuttaa vahvasti autovalmistaja Volgswagen. Harva myöskään tietää, että maineikas hollantilaisseura PSV Eindhoven on lyhenne sanoista Philips Sport Vereniging. Vuonna 1913 perustettu seura laitettiin pystyyn elektroniikkajätti Philipsin työntekijöiden urheiluseuraksi.
Viime vuosina jalkapallokansan mielipiteitä on jakanut energiajuomajätti Red Bullin toiminta. Firman omistuksesta löytyy jalkapallojoukkueet Itävallasta, Amerikasta, Brasiliasta, sekä Saksasta, jossa RB Leipzig pelasi sensaatiomaisen syyskauden. Vaikka Reb Bull on maailmanlaajuinen ja Euro Shopper pelkästään euroopan markkinoilla vaikuttava, sai RB:n menestys urheilurintamalla myös ES:n reagoimaan.
-Tietenkään euroopan markkinat eivät samalle tasolle kansainvälisen kanssa yllä, mutta me uskomme, että uudesta aluevaltauksestamme on hyötyä kaikin puolin. Totta kai talous määrittää myös asioita, mutta eniten me haluamme, että etenkin nuoriso löytää jälleen liikkumisen ilon ja alkaa pärisemään pelikentillä, ES:n johtokunnan suomalaisjäsen Jonne Ala-Koijari kertoo.
Jatkossa Härmä tullaan tuntemaan siis nimellä ES Härmä. RB Leipzigin virallinen nimi on RasenBallsport Leipzig, joka tarkoittaa ruohonjuuritason seuraa. Härmän tapauksessa ES tulee lyhenteistä Euro Sportclub, mutta nimi saadaan virallisesti otettua käyttöön vasta 2018.
Härmän viestintäpäällikkö Riku Laine odottaa innolla tulevaa.
-Tämä on hyvä asia, sillä nyt meillä on tulevaisuudessa realistiset mahdollisuudet nousta jopa euroopan huipulle asti. Se saattaa kuulostaa kovalta puheelta, mutta resurssien puutteesta homma ei jatkossa jää kiinni. Yhteistyökuviomme tuo uusia tuulia jo tälle kaudelle, mutta ensi kaudesta eteenpäin Härmä tulee olemaan täysammattilaisorganisaatio aina pelaajia ja taustoja myöden, Laine paljastaa.
Tällä kaudella Härmä pelaa Kolmosta, mutta tulevaisuuden kannalta sarjanousu olisi tärkeä asia.
-Tiettyjä paineitahan tämä alkavaan kauteen tuo, mutta uskon vakaasti, että kaudella 2018 ES Härmä pärisee Kakkosessa, Laine toteaa.
Myös Ala-Koijari uskoo, että projekti ottaa ensiaskeleet jo tämän vuoden aikana.
-Emme missään nimessä halua lähteä ns. ostamaan mahdollisia sarjapaikkoja ylempää, vaan haluamme edetä ylöspäin pelaamalla. Ensi kaudella Kakkosessa tärisee, ES-Jonne sanoo.
Käytännön järjestelyt on jo aloitettu ja niistä tullaan tiedottamaan lähitulevaisuudessa lisää. ES Härmän logon raakaluonnostelma on kuitenkin jo valmis. Sen on laatinut alan ammattilaiset ja siinä on pyritty yhdistämään sekä ES:n punavalkoista että Härmän vihreävalkoista.
Lisätietoja asian tiimoilta antaa Härmän viestintäpäällikkö Riku Laine.
Takaisin